Učenje
“Brza Traka” omogućava brzo informiranje
“Želim znati više” omogućava detaljnije informiranje
PROTOKOL• 10 MIN
Brza Traka
1. Ništa bez vježbanja i ponavljanja.
Kada učite novi sadržaj, pokušajte ga primijeniti u stvarnosti. Na primjer, ako učite kuhati, pripremite jelo prema receptu. Ako učite jezik, koristite riječi i fraze u stvarnim situacijama. Izvodite predstavu/glumu povijesnog događaja koji proučavate. Dok učite ili predajete, koristite geste povezane s informacijom. Ako
objašnjavate matematičke koncepte, koristite ruke za vizualizaciju problema. Uključite kratke fizičke vježbe ili pauze tijekom učenja kako biste poboljšali koncentraciju i pamćenje.
2. Pogreške i frustracija znači da ste na pravom putu!
Preoblikovanje mozga (neuroplastičnost) i usvajanje novih vještina najviše se potiču kada doživljavamo manje pogreške i frustracije. Budite fleksibilni i isprobajte različite tehnike učenja (br. 5).
3. Power-Nap.
Kratki dnevni odmor (30 min) za bolje pamćenje.
4. Manje kratkih videa!
Reels, TikTok ili Shorts? Kratki videi smanjuju sposobnost da se usredotočite na dugotrajne zadatke (npr. učenje) te to može biti uzrok slabijeg uspjeha u školi ili na fakultetu.
5. Tehnike aktivnog učenja.
Podcrtavanje i prepisivanje knjige satima nije učinkovito.
Umjesto toga pročitajte informaciju, zatvorite izvor informacije (npr. knjigu) te pokušajte zapisati bilješku iz vlastitog sjećanja.
Idealno bi bilo prepričati gradivo sebi ili drugoj osobi. Tada se događaju pogreške koje se pamte! Usput provjeravate jeste li doista razumjeli naučeno.
To je aktivno učenje (bolji način) zbog kojeg je potrebna pauza. U prosjeku se preporučuje 45-90 min aktivnog učenja, nakon čega je potrebna pauza.
Želim znati više
1.
Studija Madan CR i Singhal A. iz 2012. godine, pod nazivom “Using actions to enhance memory: effects of enactment, gestures, and exercise on human memory,”
istražuje kako fizičke aktivnosti mogu poboljšati pamćenje. Otkriva da izvođenje radnji značajno poboljšava pamćenje u usporedbi s pasivnim učenjem. Fizičko izvođenje radnji povezanih s informacijama koje treba zapamtiti pomaže u njihovom boljem pamćenju.
Također, korištenje gesta tijekom učenja poboljšava pamćenje jer aktivira dodatne kognitivne i motoričke procese. Vježbanje doprinosi poboljšanju pamćenja povećanjem cerebralne cirkulacije i stimulacijom moždanih funkcija. Zaključak studije je da fizičke aktivnosti, bilo kroz izvođenje radnji, geste ili vježbanje, mogu značajno poboljšati pamćenje i trebale bi biti uključene u strategije učenja. (1)
2.
Studija Maraver MJ, Lapa A, Garcia-Marques L,
Carneiro P, Raposo A iz 2022. godine otkriva da, kada se suočimo s greškama u pamćenju, povlačenje i pregledavanje tih sjećanja može pomoći u ispravljanju netočnih informacija. Učenje iz grešaka postaje
učinkovitije kada aktivno pretražujemo i ispravljamo pogrešne informacije koje smo stekli. Za primjenu ovih saznanja u učenju, važno je redovito provjeravati i ispravljati svoje razumijevanje materije. Također, nakon
što prepoznate pogreške, provedite vrijeme analizirajući zašto su nastale i kako ih možete ispraviti, što pomaže u boljem pamćenju i razumijevanju. Ove strategije mogu poboljšati sposobnost učenja i povećati točnost Vašeg
znanja. (2)
3.
Studija objavljena u časopisu Sleep Health pokazala je da kratki dnevni odmor od 30 minuta može poboljšati
kognitivne funkcije, uključujući dugoročno pamćenje. (3)
4.
Rezultati studije Asifa i Kazija (2024) pokazuju da kratki video sadržaji značajno smanjuju raspon pažnje kod ispitanika. Nadalje, smanjenje pažnje povezano je s lošijim akademskim uspjehom. Studija je otkrila da studenti koji često gledaju kratke videe, poput onih na platformama društvenih mreža, imaju poteškoća s fokusiranjem na dugotrajnije zadatke poput učenja, što negativno utječe na njihove akademske rezultate. (6)
5.
Ključni zaključci studije Fowler i sur. (2017) pod nazivom
“How to Study Effectively” fokusiraju se na strategije za učinkovito učenje. Istraživanje naglašava važnost aktivnog učenja, koje uključuje tehnike poput ponavljanja
s razmakom, samoprovjere i rješavanja različitih vrsta problema. Autori ističu da su strategije poput pasivnog čitanja i podcrtavanja manje učinkovite, dok tehnike poput izrade vlastitih bilješki, vizualizacije informacija i redovitih pauza značajno poboljšavaju dugoročno pamćenje i akademski uspjeh. U studiji se također preporučuje važnost balansiranja vremena za učenje i odmora radi postizanja optimalnih rezultata. (5)
Zanimljivost za kraj
Ponavljanje, ponavljanje i ponavljanje!
Ponavljanje se odnosi da npr. naučite informaciju, ponovite ju za 7 dana, za 3 mj. i onda za 1 god. i tako nešto naučite. Inače se informacije zaboravljaju.
Ljudi smatraju da uče na poslu, ali najčešće ne uče, jer samo ponavljaju iste stvari. Za naučiti nešto novo, morate naučiti novu informaciju, ponavljati to i primijeniti, što često znači izlaženje iz okvira komfora i okvira znanja. (4)
Dobar alat za to je program Anki.
Pročitajte i druge objave o jutru i snu za poboljšanje učenja novih vještina ili informacija.
Vaš liječnički tim Algomed!
Literatura:
1. Madan CR, Singhal A. Using actions to enhance
memory: effects of enactment, gestures, and exercise
on human memory. Front Psychol. 2012 Nov 19;3:507.
doi: 10.3389/fpsyg.2012.00507. PMID: 23293612;
PMCID: PMC3536268.
2. Maraver MJ, Lapa A, Garcia-Marques L, Carneiro P,
Raposo A. Can we learn from errors? Retrieval
facilitates the correction of false memories for pragmatic
inferences. PLoS One. 2022 Aug 2;17(8):e0272427. doi:
10.1371/journal.pone.0272427. PMID: 35917361;
PMCID: PMC9345471.
3. Cousins JN, Wong KF, Raghunath BL, Look C, Chee
MWL. The long-term memory benefits of a daytime nap
compared with cramming. Sleep. 2019 Jan 1;42(1) . doi:
10.1093/sleep/zsy207. PMID: 30371902; PMCID:
PMC6335868.
4. Feng K, Zhao X, Liu J, Cai Y, Ye Z, Chen C, Xue G.
Spaced Learning Enhances Episodic Memory by
Increasing Neural Pattern Similarity Across Repetitions.
J o u r n a l o f N e u r o s c i e n c e . 3 . s r p n j a 2 0 1 9 ;
3 9 ( 2 7 ) : 5 3 5 1 – 5 3 6 0 . D O I : 1 0 . 1 5 2 3 /
JNEUROSCI.2741-18.2019
5. Fowler A, Whitehurst K, Al Omran Y, Rajmohan S,
Udeaja Y, Koshy K, Gundogan B. How to study
effectively. Int J Surg Oncol (N Y). 2017 Jul;2(6):e31.
doi: 10.1097/IJ9.0000000000000031. Epub 2017 Jun
15. PMID: 29177223; PMCID: PMC5673147.
6. Asif, Mohd & Kazi, Saniya. (2024). Examining the
Influence of Short Videos on Attention Span and its Relationship with Academic Performance. International
Journal of Science and Research (IJSR). 13. 8.
10.21275/SR24428105200.